DMÜ - Csúcsszervezet irányítja az állami digitalizációt
2022 májusában az új kormány újraalapozta az állami digitalizációt: megalakult a Digitális Magyarország Ügynökség Zrt. (DMÜ), hogy ernyőszervezetként egységesítse, egy platformra terelje a digitális fejlesztéseket és szolgáltatásokat. A májusi kormányzati tájékoztatás szerint a DMÜ fő feladata a kormányzati digitalizáció, valamint a digitális állampolgárság megteremtése: “Cél az átláthatóság, a kiszámíthatóság, a hatékony és gyors ügyintézés biztosítása, hogy Magyarországot egy jól működő 21. századba vezesse át. A megalakuló ügynökség feladatokat vesz át minisztériumoktól, működését a Miniszterelnöki Kabinetiroda felügyeli.” Guller Zoltán került a szervezet élére, mint a Digitális Magyarország Ügynökség létrehozásáért és működtetéséért felelős miniszteri biztos.
A Digitális Magyarország Ügynökség feladatai
A DMÜ-t hivatalosan a 307/2022. (VIII. 11.) Korm. rendelet látta el feladatokkal. Az augusztus 12-től hatályos jogszabály egyértelműsítette, hogy a Digitális Magyarország Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaság hivatott:
- az e-közigazgatással,
- az informatikával,
- az e-közigazgatási és informatikai fejlesztések egységesítésével,
- a kormányzati célú elektronikus hírközlési tevékenységgel, valamint
- a közigazgatási informatika infrastrukturális megvalósíthatóságának biztosításával kapcsolatos állami feladatok ellátására.
A Miniszterelnöki Kabinetiroda minisztere lényegében a DMÜ útján látja el az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 1. § 18. pontja szerinti hatósági, felügyeleti és egyéb feladatokat. Így különösen:
- az elektronikus ügyintézést biztosító szervek hatósági felügyeletét,
- az elektronikus ügyintézés biztosításával kapcsolatos ügyféli bejelentések vizsgálatát, a bejelentés megalapozottsága esetén hivatalból indított felügyeleti eljárást folytat le,
- a szabályozott és a központi elektronikus ügyintézési szolgáltatások (SZEÜSZ-ök és KEÜSZ-ök) hatósági felügyeletét, valamint kezeli a SZEÜSZ/KEÜSZ szolgáltatások nyújtására irányuló bejelentések fogadását, bírálatát, és jogszabályoknak való megfelelősége esetén elvégzi a nyilvántartásba vételt, továbbá ellát valamennyi hatósági jogkört a SZEÜSZ/KEÜSZ szolgáltatások kapcsán,
- a közfeladatot ellátó szerveknél alkalmazható iratkezelési szoftverek megfelelőségének ellenőrzését.
A kormányrendelet alapján a DMÜ-höz kerülő, de a jogelőd szervnél már megindult hatósági eljárások esetén az ügyintézési határidőbe a rendelet hatálybalépését megelőzően eltelt idő nem számít be, az ügyintézési határidők újraindulnak.
A kormányrendelet szerint a DMÜ közreműködik a költségvetési források megtervezésében, azok terhére közszolgáltatási, támogatási vagy egyéb finanszírozási szerződéseket köt és beszámol a rendelkezésére bocsátott források felhasználásáról (4.§). A DMÜ a feladatait a tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó gazdasági társaságok útján látja el [5.§ (2)].
Az eddig a Belügyminisztérium berkein belül működő Elektronikus Ügyintézési Felügyelet funkcióit is a DMÜ Zrt. vette át: “A Kormány az elektronikus ügyintézési felügyeletként országos illetékességgel a Digitális Magyarország Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaságot jelöli ki.” [84/2012. (IV. 21.) Korm. rendelet 2.§]
A Digitális Magyarország Ügynökség mint javaslattevő szerv
A jogszabály átfogó és részletes javaslattételi lehetőséggel is felruházta a DMÜ-t. A teljesség igénye nélkül idézzük, mi mindenre hívhatja fel a felettes miniszter figyelmét. A szervezet javaslatot tehet a többi között:
- az e-közigazgatás általános elveire,
- az e-közigazgatást és nemzeti informatikát érintő szabályozásra,
- az elektronikus közszolgáltatások fejlesztésének irányaira,
- az egyes elektronikus közigazgatási szolgáltatások minőségi továbbfejlesztésére,
- a nemzeti adatvagyon-gazdálkodás általános elveire,
- a nemzeti szoftverlicenc-gazdálkodás általános elveire,
- a közigazgatási informatika infrastrukturális ellátottságának szervezett biztosítására, valamint ezen feladatellátásban részt vevő állami tulajdonú gazdasági társaságok racionalizálására.
Guller Zoltán: piaci logikát követő szervezet lesz a DMÜ
Guller Zoltán az itbusiness.hu portálnak arról beszélt, hogy az ügynökség egy piaci logika szerint működő szervezet, amely kiszabadíthatja a digitalizációt a bürokrácia fogságából. A DMÜ Zrt.-t irányító miniszteri biztos szerint a digitalizációs ökoszisztéma eddig nagyon széttördelt struktúrában működött négy minisztérium, 13 gazdasági társaság és egy költségvetési szerv között. Az átalakítással szerinte egy jóval hatékonyabb struktúra jöhet létre.
“Szétszálaztuk az államigazgatást, megkerestük a különböző minisztériumokban, háttérintézményekben működő egységeket, és mindent, ami digitalizációt érintő fejlesztés, üzemeltetés, infrastruktúra vagy akár csak a hardver, azt most egyetlen szervezet irányítása alá vonjuk.” - fejtette ki Guller Zoltán.
A DMÜ szervezeti felépítését, végleges struktúrájának kialakítását december 31-ig tervezi befejezni a miniszteri biztos. Mint mondta, a következő hónapokban elkészítik és közzéteszik azt a stratégiát, amely 2030-ig megmutatja, hogy a magyar állam mit tesz majd az informatikával kapcsolatban.