Szakértő válaszol

Kérdése van e-közigazgatás vagy iratkezeléssel kapcsolatban? Írjon nekünk, és választ kaphat kérdéseire.

A beküldés regisztrációhoz kötött.

Az ÁNYK szolgáltatás kivezetése 2022. január 1-től

Tisztelt Szakértő!

Olvastam Kovács Tamás "ÁNYK űrlapbenyújtás-támogatási szolgáltatás kivezetése" c. szakmai cikkét, melyben az ÁNYK jogszabályi kivezetéséről, valamint az E-Űrlap használatáról tájékoztatott. Érdeklődni szeretnék, hogy a polgármesteri hivatalokat mennyiben fogja érinteni ez a változás. Hivatalunknál az ÁNYK programon keresztül történő küldést használtuk a bíróságoknak, rendőr-kapitányságnak küldendő dokumentumok esetén. A bíróságok aktualizálni fogják az űrlapokat 2022. január 1-jétől. Elegendő az űrlapok újratelepítése és továbbra is ÁNYK programon keresztül küldhetünk, vagy az E-Űrlap használata válik szükségessé?

Válaszát előre is köszönöm!

A szakértőnk válasza:

Tisztelt Olvasónk!

Köszönjük megkeresését és türelmét!


Ugyan a jogszabályi rendelkezések rögzítése már 2020-ban megtörtént, és a jogalkotó így elegendő időt biztosított az ÁNYK űrlapbenyújtás-támogatási szolgáltatást igénybe vevő elektronikus ügyintézést biztosítására kötelezett szervezeteknek, azonban azok kivezetését a jogszabály nem garantálja 2021. december 31-ével. Ennek okát két főbb részre tudom osztani.

1. Természetesen az olyan, Ön által is említett szervek esetében, amelyek elsődleges elektronikus ügyintézési csatornaként használták a szolgáltatást, nem egyszerű feladat annak kivezetése. Egy szervezet folyamataiba mélyen integrált szolgáltatás kivezetése nehéz és hosszadalmas feladat, illetve az ügyfelek felé biztosítani a szükséges az ügymenet-folytonosságot is.

2. Az ÁNYK-szolgáltatás technológiai adottságai miatt nem lehet központilag leállítani a szolgáltatást, így gyakorlatilag ezen kapcsolattartási mód tiltása kizárólag az ÁNYK űrlapokat használó szervezetekre van bízva. Természetesen egy kisebb, néhány űrlappal rendelkező szervezet a kivezetést és új űrlap-technológiára történő átállást egyszerűbben tudja megoldani, mint egy nagyobb és nagy számú űrlappal rendelkező szervezet.

A fentiek alapján szakértői szemmel azt látom és gondolom, hogy az ÁNYK-szolgáltatás kivezetése eltérő időintervallumban fog tudni megvalósulni az érintett szervek esetében, ezért érdemes az érintett elektronikus ügyintézés biztosítására kötelezett szervek online tájékoztatásait figyelemmel kísérni, illetve esetleg direkt csatornákon is érdemes lehet felvenni velük a kapcsolatot.


Üdvözlettel:

Kovács Tamás, DMS One Zrt., senior dokumentumkezelési tanácsadó

Tanúsitottiratkezelés
A deusz.hu Dokumentumkezelési és Elektronikus Ügyintézési Szakmai Egyesület honlapja. Célja, hogy felületet adjon a szervezet működési területéhez tartozó ismeretek átadására, szakmai kapcsolatok létesítésére.