Ügyfélazonosítás és rendelkezés a közigazgatásban

 

Gyakorlati útmutató az ügyfélazonosítás és rendelkezés szabályainak alkalmazásához az elektronikus ügyintézést biztosító szervek számára

Mindenkinek az érdeke, hogy minél nagyobb arányban legyen elektronikus az ügyintézés a közigazgatásban. A törvényi háttér is ezt támogatja: 2018. január 1-je óta az állampolgárok jogosultak az elektronikus kapcsolattartásra az e-ügyintézésre kötelezett közigazgatási szervekkel. Jogosultak, de nem kötelezettek, a természetes személyek az ún. RNY-ben rendelkezhetnek úgy is, hogy megtiltják irányukba az internetes vagy telefonos kapcsolattartást. A rendelkezések lekérdezése tehát a sikeres ügyintézés alapfeltétele, és mint olyan, egy jó iratkezelő rendszer által kezelhető művelet.

A joghatást előidéző eljárási cselekmények másik fontos alapfeltétele az azonosítás. Tekintettel arra, hogy az elektronikus ügyintézésnél az ügyfelek jelenléte nem biztosított, különösen fontos, hogy beazonosításuk szabályozott módon történjen. Az erre vonatkozó keretek adottak, az egyes informatikai megoldások használata pedig folyamatosan terjed. Az azonosításnak fontos szerep jut az elektronikus iratkezelési folyamatokban is, az az optimális, ha az iratkezelő rendszer összehangoltan működik az azonosítási megoldásokkal.

Tekintse át a rendelkezéssel és azonosítással kapcsolatos ügyintézési tennivalókat a DEÜSZ e-learning kurzusán! Ismerje meg, mi miért és hogyan történik!

Mennyi időt vesz igénybe a Rendelkezési Nyilvántartásból történő lekérdezés?

Ez a feladat webes módszerrel, a címzettek számától függően több 10 percet, sőt órákat is igénybe vehet, ráadásul (egyes ügyekben) nem lehet megspórolni, bizonyos szervek és intézmények számára jogszabályi kötelezettség a lekérdezés. Ön tisztában van vele, mikor kell elvégezni a lekérdezést? Itt megismerheti azokat a szempontokat, amelyek képessé teszik arra, hogy megtalálja a lekérdezés legjobb időpontját.

Egyes esetekben nem érdemes előrehozni ezt a feladatot, ez ugyanis magában rejti azt a hibalehetőséget, hogy az ügyfél közben változtat az igényén. Szerencsére automatizálható a lekérdezési folyamat. A DEÜSZ e-learning kurzusán megtudhatja, hogyan segít ebben az iratkezelő rendszer.

Azonosítás a gyakorlatban

Tanfolyamunkon bemutatjuk az egyes azonosító jelzések rendeltetését a 4T adatoktól kezdve a kapcsolati kódokon, adószámon át a hivatali KRID azonosítóig. Mikor, hogyan kell használni, egyáltalán be kell-e gépelni ezeket pl. egy címzés során? Az e-ügyintézés ebben a tekintetben is sokrétű, érdemes tisztán látni, mi tartozik a lehetőségek és mi a követelmények közé. A webes űrlapok címzésével például nincs dolga az ügyfeleknek, hiszen a megfelelően előre programozott felület küldés után a célzott szerv hivatali kapujába kézbesíti magát.

Az e-ügyintézésben több ügyfélazonosítási módot is alkalmaznak, pl.:

  • Ügyfélkapu: Tudta, hogy elektronikus személyazonosító igazolvány birtokában online is lehet regisztrálni ügyfélkapu-használatra?
  • Ügyfélkapu+mobiljelszó: Tudta, hogy az ügyfélkapu okos eszköz használatával emelt szintű azonosításra is képes?
  • eSZIG: Tudta, hogy megfelelő hardveres háttérrel akár e-személyi igazolványát is használhatja azonosításra?
  • RKTA: Tudta, hogy bizonyos közigazgatási ügyek RKTA azonosítás után akár telefonon keresztül is intézhetők?

14.500 Ft + ÁFA

Már 3 felhasználótól jelentős kedvezményt biztosítunk, a feltételekért érdeklődjön kollégánknál!

Kurzus megrendelése


 

Miért kell tudnom, hogy működik az Összerendelési Nyilvántartás?

Az összes személyes adat - az információs önrendelkezési alkotmányos jogból fakadóan - nem állhat rendelkezésre az egyes közigazgatási szerveknél. Az e-ügyintézési folyamatot azonban ma már nem akaszthatja meg az, ha az éppen szükséges személyes adatát az ügyfél nem tudja előadni. Az Összerendelési Nyilvántartásnak köszönhetően elegendő, ha más, nem az adott ügyhöz szükséges személyes adatát tudja, például: 4T adatokat az adóhivatalnál.

Az összerendelési nyilvántartás egy olyan központi nyilvántartás, amely a legtipikusabb személyazonosításra alkalmas kódok közötti átjárást lehetővé teszi. Mindezt anélkül, hogy az ÖNY-hoz csatlakozott szerveknek a szükségesnél szélesebb körben kellene személyes adatokat kezelniük. Az ÖNY a bejövő és kimenő iratkezelési folyamatokban is szerepet kap, amire érdemes felkészülni.

Mit tanulhatok még az elektronikus azonosítással és rendelkezéssel foglalkozó e-learning kurzuson?

  • Kiképezzük a Rendelkezési Nyilvántartás lekérdezésére, és a lekérdezési eredmények használatára.
  • Lépésről lépésre bemutatjuk azt a folyamatot, amit végig kell járni ahhoz, hogy elérhető legyen a Rendelkezési Nyilvántartás gépi lekérdezése.
  • Gyakorlati útmutatót kap az ügyfélazonosítás és rendelkezés szabályainak alkalmazásához.
  • Részletesen megismerkedhet az Összerendelési Nyilvántartás ügyfélazonosításban betöltött szerepével.
  • Megtudhatja, milyen szerepe van a fenti szolgáltatásoknak az iratkezelésben.

Az e-learning előnyei

A hagyományos géptermi oktatással szemben, mely meghatározott keretek (idő, helyszín, létszám) között zajlik, az e-learning rugalmas, jobban alkalmazkodik az egyén igényeihez. A tanulók rendszerint elkötelezettebbek a tananyagok elsajátításában, ha a tanulásra fordított időt saját maguk oszthatják be. A megvásárolt e-learning licence-ek több hétig elérhetők partnereink számára.


14.500 Ft + ÁFA

Már 3 felhasználótól jelentős kedvezményt biztosítunk, a feltételekért érdeklődjön kollégánknál!

Kurzus megrendelése

Kérdezzen iratkezelési szakértőnktől!

Kérdezzen iratkezelési szakértőnktől!

Regisztrált felhasználóink számára ingyenes szolgáltatás
Kérdésem van

Kapcsolódó cikkek

Tanúsitottiratkezelés
A deusz.hu Dokumentumkezelési és Elektronikus Ügyintézési Szakmai Egyesület honlapja. Célja, hogy felületet adjon a szervezet működési területéhez tartozó ismeretek átadására, szakmai kapcsolatok létesítésére.
© 2021 Dokumentumkezelési és Elektronikus Ügyintézési Szakmai Egyesület (DEÜSZ). All Rights Reserved. OneOnline